Maniërisme en Modernisme in de Research Library: de Ledenavond van Vereniging Rembrandt

Door Joëlle Daems, Informatiespecialist Studie- en Leeszaal

Meestal is de Research Library een stille ruimte voor onderzoek, maar afgelopen zaterdagavond 15 juni was het druk en levendig vanwege de ledenavond van Vereniging Rembrandt. Dit is dé Nederlandse vereniging van kunstliefhebbers die al sinds 1883 musea ondersteunt bij het aankopen van kunst. In het Rijksmuseum toonden rondleiders en conservatoren verschillende kunstwerken die recentelijk zijn verworven met steun van de vereniging. De Leeszaal was populair vanwege de indrukwekkende architectuur, de interessante tijdschriften en de vele boeken. Maar natuurlijk ook omdat er die avond prachtige foto’s en tekeningen werden getoond, onder andere van Ed van der Elsken, László Moholy-Nagy en Jacques de Gheyn II.

Veel leden van Vereniging Rembrandt waren enthousiast en wilden graag terugkeren naar de Leeszaal om bijvoorbeeld de tijdschriften te lezen of boeken te raadplegen. Gelukkig is dat mogelijk: de Research Library is open voor iedereen van maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur. Ga voor meer informatie over het maken van een afspraak en het aanvragen van boeken naar deze pagina op de website van het Rijksmuseum.

Rijksmuseum Research Library, 15 juni 2024

De Leeszaal was als vanouds gevuld met topstukken. Conservator fotografie Hinde Haest toonde bijvoorbeeld afdrukken en boeken van de bekende Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken. Hij was een van de eerste Nederlandse straatfotografen, werkzaam vanaf de jaren 50. In 2019 verwierven het Nederlands Fotomuseum en het Rijksmuseum samen zijn nalatenschap, mede dankzij de steun van Vereniging Rembrandt. Maar liefst 7.700 originele afdrukken kwamen naar het Rijksmuseum, vaak met aantekeningen van de fotograaf op de achterkant.

Conservator fotografie Hans Rooseboom presenteerde werk van László Moholy-Nagy, Sanne Sannes en Edward Weston. Moholy-Nagy was een vernieuwende kunstenaar en fotograaf, onder meer bekend vanwege zijn tijd als docent bij het Bauhaus in Weimar. In de collectie van het Rijksmuseum bevinden zich vier afdrukken van hem, met als hoogtepunt Gezicht vanaf de Pont Transbordeur uit 1929, aangekocht in 2010 mede dankzij de steun van Vereniging Rembrandt. Moholy-Nagy fotografeerde een brug vanuit een totaal ander perspectief dan tot die tijd gebruikelijk was. In plaats van een romantisch landschap of een documentaire opname van de werkelijkheid, benadrukte hij lijnen en vormen die samen een abstract ritme vormen.

László Moholy-Nagy, Gezicht vanaf de Pont Transbordeur, ontwikkelgelatinezilverdruk, 1929, RP-F-2010-1

Hilbert Lootsma van Vereniging Rembrandt liet tekeningen zien van Christiaan Andriessen, Claes van Beresteyn, Jacques de Gheyn II en Jan Cornelisz. Vermeyen. De tekenaar, graveur en schilder Jacques de Gheyn II werd opgeleid door zijn vader Jacques de Gheyn I en later door Hendrik Goltzius in Haarlem. Zijn werk toont de overgang van het laat-16e-eeuwse maniërisme naar de meer naturalistische stijl uit het begin van de 17e eeuw. Maniërisme is een stijl die staat voor dramatiek en emoties: grote spierbundels, veel draaiingen en beweging, en felle, koele kleuren. Deze tekening uit 1603, verworven met de steun van Vereniging Rembrandt in 2013, is interessant omdat het nog het maniërisme toont waarvan De Gheyn II langzaam afscheid nam.

Jacques de Gheyn II, Rotsachtig berglandschap met een kasteel, pen en bruine inkt op papier,
1603, RP-T-2014-22

Al met al was het een bijzondere avond waar veel prachtige kunstwerken te bewonderen waren. En wist je al dat iedereen deze topstukken kan aanvragen om zelf te bekijken in de Studiezaal? Je hoeft alleen maar een afspraak met ons te maken. Zie deze pagina op de website van het Rijksmuseum voor meer informatie.

Dit bericht werd geplaatst in Actueel, Algemeen. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.